Thursday, July 27, 2006

我报《我报》

转眼间,《我报》诞生快两个月。不时会想,这两个月,它给大家带来了什么?改变了什么?而爱它的人究竟又有多少?
这样的问题很难有答案,因为要收集每个人的看法太困难了。只能从自己所见所闻当中,拼凑出一点头绪。我最近正好就有了啼笑皆非和欣喜感动的两种体验;都是和《我报》有关。

体验1

那天打电话访问一名年轻人。
说了几句话后,年轻人问: "Which paper are you from?"
"I'm from ‘my paper’." 我回答
"I know you are from your paper. What paper?"
我听了,当下只觉得好气又好笑。对方搞不清楚状况,还一副不耐烦的语气,以为我寸心耍他。
"The name of the paper is ‘MY PAPER’。"我特地强调,希望对方会听明白,也就此记着这份报纸。
面对弄不清你是谁的受访者,感觉最尴尬,因为对方始终对你半信半疑。

体验2

去一个记者会,碰到一位口操英文,华语说得一块一块的年轻人。对方问我是哪份报纸的记者,我说“my paper”。
对方突然好像找到宝似的,双眼发亮,兴奋地说:“You know I must tell you, my mandarin is very lousy and I don't read Chinese paper one, but there's something about ‘my paper’, I don't know if it's the colour or the layout or what, it just makes me want to read it , even though I can only read it very slowly.”
听到这样一番话,心里无法不感动。习惯听到的赞许不外是报纸“nice”、“easy to read”,但此刻听到有人说就算读得辛苦,读得再慢,也还是坚持要看完这份报纸,只因为觉得好看,真的很受鼓舞。

《我报》的一大目标就是希望能吸引平常不看华文的人重拾这个语文,看来这样的理想是有可能实现的。
希望越来越多人认识《我报》,更希望越来越多不看华文的人愿意通过《我报》改变这个习惯。

5 comments:

YaoFang said...

Yiting right? Still remember me?

Anyway, I love reading mypaper on my way home daily, especially when I get to see your articles (ok, and Mingrong's today). Seems like it's the only way to find out how you've been.

Anyway, keep up the good job! I like reading your articles!

Yiting said...

Yaofang... hmm... r u yanfang?

YaoFang said...

err... nope..

I was your sec school junior in CO

Yiting said...

oh i see... wow, tat sure sounds long ago. How r u?

yan lin said...

woah... still can use your blog to find long-lost schoolmates. not bad...